مهارت های زندگی
مهارتهای زندگی، مهارتهایی هستند که برای افزایش تواناییهای روانی- اجتماعی افراد آموزش داده میشوند و فرد را قادر میسازند که به طور مؤثر با مقتضیات و کشمکش های زندگی روبرو شود. هدف از آموزش مهارتهای زندگی، افزایش توانایی روانی اجتماعی و درنهایت پیشگیری از ایجاد رفتارهای آسیبزننده به بهداشت و سلامت، و ارتقای سطح سلامت روان افراد است.
موریس ای الیاس(Maurice E. Elias) مفهوم عامی از ماهیت مهارتهای زندگی به دست میدهد:
" مهارتهای زندگی ... یعنی ایجاد روابط بینفردی مناسب و مؤثر، انجام مسئولیتهای اجتماعی، انجام تصمیمگیریهای صحیح، حل تعارضها و کشمکشها بدون توسل به اعمالی که به خود یا دیگران صدمه میزنند."
مؤسسه بریتانیایی تاکید تعریف دیگری از مهارتهای زندگی ارائه میکند:
" مهارتهای شخصی و اجتماعی که کودکان و نوجوانان باید آنها را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود، انسانهای دیگر و کل اجتماع به طور مؤثر، شایسته و مطمئن عمل نمایند."
در امر آموزش بهداشت و بویژه آموزش مهارتهای زندگی، ضروری است تا عوامل روانی اجتماعی مانند عزت نفس، خودپنداره، شبکههای حمایت اجتماعی و استرس مؤثر بر رفتار کودکان و نوجوانان، مورد توجه قرار گیرند. برنامه مهارتهای زندگی بر این اصل استوار است که کودکان و نوجوانان حق دارند توانمند شوند و نیاز دارند که بتوانند از خودشان وعلائقشان در برابرموقعیتهای سخت زندگی دفاع کنند. مهارتهای زندگی، متعدد و متنوع هستند و برنامه آموزش مهارتهای زندگی نیز نسبت به پیشگیری، نگرشی کلگرایانه دارد و تنها یک مهارت مثلا"« نه گفتن» مورد توجه قرار نمیگیرد. از طرف دیگر، تجارب کشورهای مختلف نشان میدهد که ماهیت و تعریف مهارتهای زندگی، در کشورها و فرهنگهای مختلف، متفاوت بوده است. با این حال، تحلیلهای بیشتر در زمینه مهارتهای زندگی نشان میدهد که برنامههای مختلفی که براساس آموزش مهارتها در زمینه ارتقای سلامت کودکان و نوجوانان اجرا شده است، مشتمل بر چندین مهارت اصلی و اساسی هستند که عبارتند از:
- توانایی تصمیمگیری؛
- توانایی حل مسأله؛
- توانایی تفکر خلاق؛
- توانایی تفکر نقادانه؛
- توانایی برقراری رابطه مؤثر؛
- توانایی برقراری روابط بین فردی سازگارانه؛
- توانایی آگاهی از خود؛
- توانایی همدلی با دیگران؛
- توانایی مقابله با هیجانات؛
- توانایی مقابله با استرس.